2.1. Üldalused
2.1.1. Õppe- ja kasvatuseesmärgid
Põhikooli inimeseõpetusega
taotletakse, et õpilane tunneb ja väärtustab isiksuse arenemisele ning
sotsialiseerumisele kaasa
aitavate teadmiste, oskuste ja hoiakute kujunemist järgmistes
valdkondades:
1) enesekohased ja sotsiaalsed oskused;
2) füüsiline, vaimne, emotsionaalne ja sotsiaalne areng;
3) tervis ja tervislik eluviis;
4) turvalisus ja riskikäitumise ennetamine;
5) üldinimlikud väärtused: ausus, hoolivus, vastutustunne ja õiglus.
2.1.2. Õppeaine kirjeldus
Inimeseõpetuses käsitletakse
inimest ja tema sotsiaalset keskkonda tervikuna, integreerides õppesisu kõigis
kooliastmetes: esimeses
kooliastmes 2. ja 3. klassis, teises kooliastmes 5. ja 6. klassis ning
kolmandas kooliastmes 7. ja 8. klassis. Inimeseõpetuses käsitletakse eakohaselt
õpilaste isiksuse kujunemisele ja sotsialiseerumisele kaasa
aitavaid teadmisi, oskusi ja
hoiakuid. Õpitavat
käsitletakse võimalikult igapäevaeluga seonduvalt, kusjuures õppes on olulisel
kohal aktiivõpimeetodid.
Õpetus on inimeseõpetuses isiksusekeskne, rõhk on väärtuskasvatusel.
Õpetuses liigutakse tervikliku mina poole ning situatiivselt vahetu ümbruse
tajumiselt ühiskonna sotsiaalsele tunnetusele. Väärtustatakse tõhusaid
enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi, positiivse minapildi
kujunemist ning üldinimlikke väärtusi. Inimeseõpetuse ainesisu toetab
turvalise koolikeskkonna saavutamist ning eetiliste, vastutustundlike ja
aktiivsete kodanikuühiskonna liikmete kujunemist.
Väärtuskasvatus ja hoiakute kujundamine toimub vaimses õpikeskkonnas
üksteist mõistvas õhkkonnas ning on suunatud õpilaste positiivse mõtlemise
arendamisele oma arengu- ja toimetulekuvõimaluste üle. Soodne sotsiaalne
õpikeskkond toetub eelkõige õpilaste isikupära ja isiklike seisukohtade austamisele,
võimaluste tagamisele vabaks arvamuseavalduseks,
initsiatiiviks, osalemiseks ja tegutsemiseks nii üksi kui ka koos
teistega.
Õppetegevused muutuvad põhikooli
kolme kooliastme jooksul lihtsamast keerukamaks, ent peavad aine eesmärkidest
lähtuvalt olema õpilasele mõistetavad ja tähenduslikud ning toetama arusaama
õpitava vajalikkusest.
Inimeseõpetus on kontsentriline
õppeaine,
mille võtmeteemasid käsitletakse igal kooliastmel, arvestades arengulist
käsitlust seoses 1) endasse positiivse suhtumise ja tervikliku mina
kujundamisega ning 2) arenguülesannete ja nendega toimetulekuga.
Esimeses kooliastmes on
inimeseõpetuses rõhk õpilase enesekohasel pädevusel ning enese suhestamisel
lähiümbrusega, integreerides ühiskonnaõpetuse temaatikat. Teises kooliastmes on
keskmes õpilase sotsiaalne pädevus ja sotsiaalsete probleemide ennetamine ning
õpilase tervist tugevdav ja väärtustav eluviis. Kolmandas kooliastmes
keskendutakse õpilase ealiste iseärasuste (murdeiga) ja arenguülesannetega
toimetulekule, tervise tervikkäsitlusele ning enese- ja sotsiaalsetele
oskustele.
Inimeseõpetuses õpitakse teatud
teemasid ülevaate korras ja teatud teemasid käsitletakse sügavuti.
Teemasid võib käsitleda nii
üksteisele järgnevatena kui ka integreerituna, et saavutada oskuste-, teadmiste-
ja väärtustepõhised õpitulemused.
2.1.3. Õppetegevus
Õppetegevust kavandades ja
korraldades:
1) lähtutakse õppekava
alusväärtustest, üldpädevustest, õppeaine eesmärkidest, õppesisust ja
oodatavatest õpitulemustest ning toetatakse lõimingut teiste õppeainete ja
läbivate teemadega;
2) taotletakse, et õpilase
õpikoormus (sh kodutööde maht) on mõõdukas, jaotub õppeaasta ulatuses ühtlaselt
ning jätab õpilasele piisavalt aega puhata ja huvitegevustega tegelda;
3) võimaldatakse õppida
individuaalselt ja üheskoos teistega (iseseisvad, paaris- ja rühmatööd), et
toetada õpilaste kujunemist aktiivseteks ning iseseisvateks õppijateks;
4) kasutatakse diferentseeritud
õppeülesandeid, mille sisu ja raskusaste toetavad individualiseeritud käsitlust
ning suurendavad õpimotivatsiooni;
5) rakendatakse nüüdisaegseid
info- ja kommunikatsiooni-tehnoloogiatel põhinevaid õpikeskkondi ning
õppematerjale ja -vahendeid;
6) laiendatakse õpikeskkonda:
sotsiaal-kultuuriline keskkond, arvutiklass, ettevõtted, muuseumid, näitused jne;
7) kasutatakse mitmekülgset
õppemeetodite valikut rõhuasetusega aktiivõppemeetoditele:
arutelud, diskussioonid,
juhtumianalüüs, paaristööd, projektõpe, rollimängud, rühmatööd, väitlused,
õpimapi ja uurimistöö koostamine, praktilised ja uurimistööd (nt töölehtede
täitmine, loovtöö kirjutamine, infootsing teabeallikatest) jne;
8) arvestatakse õpilaste ja
kohaliku eripäraga ning ühiskonnas toimuvate muutustega, millele loob aluse
õppesisu esitus kohustuslike ning süvendavate ja laiendavate teemade kaudu;
9) arendatakse õpilaste teadmisi,
oskusi ja hoiakuid, sealjuures on põhirõhk hoiakute kujundamisel;
10) võimaldatakse siduda õpet
koolivälise eluga (kohtuda erinevate inimestega, kaasata vanemaid jne), et kogu
ainekäsitlus oleks võimalikult elulähedane.
2.1.4. Hindamine
Inimeseõpetuses lähtutakse
õpitulemusi hinnates põhikooli riikliku õppekava üldosa ning teiste hindamist
reguleerivate õigusaktide käsitlusest. Hindamine inimeseõpetuses tähendab
konkreetsete
õpitulemuste saavutatuse ja
õppija arengu toetamist, kusjuures põhirõhk on õpilase arengu toetamisel. Hinnatakse
õpilase teadmisi ja oskusi suuliste vastuste (esituste), kirjalike ja/või
praktiliste tööde ning praktiliste tegevuste alusel, arvestades õpilase
teadmiste ja oskuste vastavust ainekava taotletavate õpitulemustele.
Kirjalikke ülesandeid hinnates arvestatakse eelkõige töö sisu, kuid
parandatakse ka õigekirjavead, mida hindamisel ei arvestata. Õpitulemuste
hindamisel kasutatakse sõnalisi hinnanguid ja numbrilisi hindeid.
Õpilane peab teadma, mida ja millal hinnatakse ning milliseid hindamisvahendeid
kasutatakse ja millised on hindamise kriteeriumid.
Hindamise põhiülesanne on toetada
õpilase arengut,
et kujuneks positiivne minapilt ja adekvaatne enesehinnang, kusjuures oluline
on õpilase enda roll hindamisel, pakkudes võimalusi enesehindamiseks.
Inimeseõpetuses hinnatakse
õpilaste teadmisi ja oskusi, kuid ei hinnata hoiakuid ega väärtusi.
Hoiakute ja väärtuste kohta
antakse õpilasele tagasisidet.
Aineteadmiste ja -oskuste ning
hoiakute hindamine võib kanda nii kujundava kui ka kokkuvõtva hindamise
ülesandeid, kusjuures põhirõhk on kujundaval hindamisel. Õpitulemuste hindamise
vormid on mitmekesised,
sisaldades suulisi, kirjalikke ja praktilisi ülesandeid.
Suuliste ja kirjalike ülesannete
puhul õpilane:
1) selgitab ning kirjeldab
mõistete sisu ja omavahelisi seoseid;
2) selgitab oma arvamusi,
hinnanguid, seisukohti ja suhtumisi, seostades neid omandatud teadmistega;
3) eristab, rühmitab, võrdleb ja
analüüsib olukordi, seisundeid, tegevusi ning tunnuseid lähtuvalt
õpitulemustest;
4) demonstreerib faktide,
mõistete ning seaduspärasuste tundmist lähtuvalt õpiülesannete sisust.
Praktiliste ülesannete puhul
õpilane:
1) rakendab teoreetilisi teadmisi
praktiliselt õpisituatsioonis;
2) demonstreerib õpitulemustes
määratud oskusi õpisituatsioonis;
3) kirjeldab õpitulemustes
määratud teadmiste ja oskuste rakendamist igapäevaelus.
2.2. I kooliaste
2.2.1. Kooliastme õpitulemused
I kooliastme õpitulemused
kajastavad õpilase head saavutust.
3. klassi lõpetaja:
1) väärtustab ennast ja teisi
ning teab, et inimesed, nende arvamused, hinnangud ja väärtused on erinevad;
2) oskab suhelda ja käituda teisi
arvestades ja tehes koostööd, ning sõnastab oma tundeid ja teab, et nende
väljendamiseks on erinevaid viise;
3) väärtustab hoolivust, ausust,
õiglust ja vastutustunnet;
4) teab põhilisi
käitumisreegleid, arvestab neid ning kirjeldab, mis on õiglane ja ebaõiglane käitumine;
5) väärtustab sõprust ja
toetavaid peresuhteid armastuse ning vastastikuse toetuse allikana;
6) teab, milline on tervislik
eluviis ning kuidas hoida füüsilist ja vaimset tervist, ning väärtustab neid;
7) mõistab oma õigust keelduda
ennastkahjustavast tegevusest ning teab, kuidas ohuolukorras abi kutsuda;
8) kirjeldab, mis on lapse
õigused ja kohustused, mõistab vastutust oma tegude eest ning planeerib oma
aega ja igapäevaseid tegevusi;
9) teab, mis on perekond, kodu,
kodukoht ja kodumaa, ning väärtustab neid;
10) teab Eesti riigi sümboleid ja
lähemaid naaberriike.
2.2.2. Õpitulemused ja õppesisu
I. Inimene
1. Mina
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab oma välimust, huve
ja tegevusi, mida talle meeldib teha;
2) teab, mille poolest sarnanevad
ja eristuvad erinevad sugupooled;
3) nimetab, mille poolest ta
sarnaneb teistega ja erineb teistest;
4) väärtustab iseennast ja teisi;
5) mõistab viisaka käitumise
vajalikkust.
Õppesisu
Mina. Minu erinevused teistest
inimestest ja sarnasused nendega. Iga inimese väärtus.
Viisakas käitumine.
2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, kuidas oma tervise
eest hoolitseda;
2) kirjeldab tervet ja haiget
inimest;
3) teab, kas haigused on
nakkuslikud või mitte;
4) teab, et ravimeid võetakse
siis, kui ollakse haige, ning et ravimid võivad olla inimese
tervisele ohtlikud;
5) mõistab ja kirjeldab tervise
hoidmise viise: mitmekesine toit, uni ja puhkus ning liikumine ja sport;
6) demonstreerib õpisituatsioonis
lihtsamaid esmaabivõtteid ja abi saamise võimalusi (nt haav, kukkumine,
mesilase nõelamine, ninaverejooks, praht silmas, puugihammustus, põletus ja
rästikuhammustus);
7) teab hädaabi telefoninumbrit
ja oskab kutsuda abi.
Õppesisu
Tervis. Terve ja haige inimene.
Tervise eest hoolitsemine. Ravimid.
Tervislik eluviis: mitmekesine
toit, piisav uni ja puhkus ning liikumine ja sport. Abi saamise võimalused.
Esmaabi.
3. Mina ja minu pere
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, mille poolest
perekonnad erinevad ja sarnanevad;
2) väärtustab üksteise abistamist
ja arvestamist peres;
3) teab oma kohustusi peres;
4) selgitab lähemaid
sugulussuhteid;
5) kirjeldab pereliikmete erinevaid
rolle kodus;
6) teab inimeste erinevaid töid
ja töökohti;
7) kirjeldab ja eristab
võimalusi, kuidas abistada pereliikmeid kodustes töödes;
8) jutustab oma pere
traditsioonidest;
9) oskab tänaval käituda ning
ületada sõiduteed ohutult;
10) kirjeldab ohtlikke kohti ja
olukordi kooliteel ja koduümbruses ning valib ohutu tee sihtpunkti;
11) väärtustab toetavaid
peresuhteid ja kodu.
Õppesisu
Kodu. Koduarmastus. Perekond.
Erinevad pered. Vanavanemad ja teised sugulased. Pereliikmete tegevus ja
rollid. Vanemate ja teiste inimeste töö. Kodused tööd. Abivalmidus, kohuse- ja
vastutustunne. Kodu
traditsioonid.
Koduümbrus. Naabrid ja
naabruskond. Võõras ümbrus ja võõraga kaasaminek. Ohud kodus ja koduümbruses.
4. Mina: aeg ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) eristab, mis on aja kulg ja
seis;
2) oskab koostada oma päevakava,
väärtustades aktiivset vaba aja veetmist;
3) väärtustab oma tegevusi, mis
on positiivsete tunnete tekkimise allikaks;
4) selgitab asjade väärtust;
5) oskab eristada oma ja võõrast
asja ning mõistab, et võõrast asja ei tohi loata võtta;
6) väärtustab ausust asjade
jagamisel.
Õppesisu
Aeg. Aja planeerimine. Oma
tegevuse kavandamine. Täpsus, lubadused, vastutus.
Minu oma, tema oma, meie oma.
Asja väärtus ja hind. Asjade väärtus teiste väärtuste seas.
5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) tunneb ära Eesti Vabariigi
lipu ja vapi;
2) oskab nimetada Eesti Vabariigi
pealinna, sünnipäeva ja presidenti;
3) leiab Euroopa kaardilt Eesti
ning Eesti kaardilt kodukoha;
4) tunneb kodukoha sümboolikat;
5) nimetab oma kodukoha tuntud
inimesi ja paiku ning väärtustab kodukohta;
6) kirjeldab mardi- ja
kadripäeva, jõulude ning lihavõttepühade rahvakombeid;
7) väärtustab Eestit, oma
kodumaad.
Õppesisu
Eesti – minu kodumaa. Kodukoht.
Eesti rikkus.
Rahvakalendri tähtpäevad.
II. Meie
1. Mina
Õpitulemused
Õpilane:
1) väärtustab igaühe
individuaalsust seoses välimuse, huvide ja tugevustega;
2) väärtustab inimese õigust olla
erinev;
3) selgitab endasse positiivse
suhtumise tähtsust;
4) nimetab enda õigusi ja
kohustusi;
5) teab, et inimeste õigustega
kaasnevad kohustused.
Õppesisu
Mina. Igaühe individuaalsus ja
väärtuslikkus. Mina ja endasse suhtumine.
Lapse õigused ja kohustused.
2. Mina ja tervis
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab seoseid tervise
hoidmise viiside vahel: mitmekesine toitumine, uni ja puhkus ning liikumine;
2) eristab vaimset ja füüsilist
tervist;
3) kirjeldab olukordi ja toob
näiteid, kuidas keelduda ja hoiduda tegevusest, mis kahjustab tema tervist;
4) nimetab, kelle poole pöörduda
erinevate murede korral;
5) väärtustab tervislikku
eluviisi.
Õppesisu
Vaimne ja füüsiline tervis.
Tervislik eluviis. Ohud tervisele ja toimetulek ohuolukorras.
3. Mina ja meie
Õpitulemused
Õpilane:
1) nimetab inimese eluks olulisi
vajadusi ja võrdleb enda vajadusi teiste omadega;
2) kirjeldab omadusi, mis peavad
olema heal sõbral, hindab ennast nende omaduste järgi;
3) väärtustab sõprust;
4) teab, kuidas olla hea kaaslane
ning kuidas teha koostööd;
5) eristab enda head ja halba
käitumist;
6) kirjeldab oma käitumise
tagajärgi ning annab neile hinnangu;
7) väärtustab leppimise ja
vabandamise tähtsust inimsuhetes;
8) nimetab ja kirjeldab inimeste
erinevaid tundeid ning toob näiteid olukordadest, kus need tekivad, ja leiab
erinevaid viise nendega toimetulekuks;
9) demonstreerib õpisituatsioonis,
kuidas keelduda ennastkahjustavast tegevusest;
10) teab abi saamise võimalusi
kiusamise ja vägivalla korral;
11) mõistab, et kiusamine ja
vägivald ei ole aktsepteeritud ja lubatud käitumine;
12) kirjeldab oma sõnadega, mida
tähendavad vastustundlikkus ja südametunnistus;
13) väärtustab üksteise eest
hoolitsemist ja üksteise abistamist;
14) kirjeldab oma tegevuse
planeerimist nädalas, väärtustades vastutust;
15) nimetab üldtunnustatud
käitumisreegleid ja põhjendab nende vajalikkust;
16) teab liiklusreegleid, mis
tagavad tema turvalisuse, ning kirjeldab, kuidas käituda liiklusesturvaliselt;
17) eristab tööd ja mängu;
18) selgitab enda õppimise
eesmärke ning toob näiteid, kuidas õppimine aitab igapäevaelus paremini hakkama
saada;
19) teab tegureid, mis
soodustavad või takistavad keskendumist õppimisel;
20) väärtustab lubadustest
kinnipidamist ja vastutust.
Õppesisu
Minu ja teiste vajadused. Sõbrad
ja sõpruse hoidmine. Sallivus. Üksteise eest hoolitsemine ja teisteabistamine.
Ausus ja õiglus. Leppimine.
Vabandamine. Oma muredest rääkimine ja tunnete väljendamine.
Oskus panna end teise inimese
olukorda. Keeldumine kahjulikust tegevusest.
Minu hea ja halb käitumine.
Südametunnistus. Käitumisreeglid. Minu käitumise mõju ja tagajärjed.
Liiklusreeglid. Mäng ja töö.
Õppimine. Kohustetunne ja vastutus. Meeskonnatöö. Tööjaotus.
4. Mina: teave ja asjad
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab eri meeltega
tajutavaid teabeallikaid;
2) selgitab, kuidas reklaamid
võivad mõjutada inimeste käitumist ja otsuseid ning turvalist
käitumist meediakeskkonas;
3) teab, et raha eest saab osta
asju ja teenuseid ning et raha teenitakse tööga;
4) mõistab oma vastutust asjade
hoidmisel ja laenamisel;
5) selgitab, milleks kasutatakse
raha ning mis on raha teenimine, hoidmine, kulutamine ja laenamine;
6) kirjeldab, milliseid vajadusi
tuleb arvestada taskuraha kulutades ja säästes.
Õppesisu
Teave ja teabeallikad ning nende
kasutamine. Reklaami mõju. Turvaline käitumine meediakeskkonnas.
Raha. Raha teenimine, kulutamine
ja laenamine. Vastutus. Oma kulutuste planeerimine.
5. Mina ja kodumaa
Õpitulemused
Õpilane:
1) selgitab skeemi järgi
haldusüksuste seoseid oma kodukohas;
2) leiab Euroopa kaardilt Eesti
ja tema naaberriigid;
3) nimetab Eesti rahvuslikke ja
riiklikke sümboleid;
4) kirjeldab Eestis elavate
rahvuste tavasid ja kombeid ning austab neid;
5) väärtustab oma kodumaad.
Õppesisu
Küla, vald, linn, maakond. Eesti
teiste riikide seas. Naaberriigid.
Eesti
Vabariigi ja kodukoha sümbolid. Erinevate rahvaste tavad ja kombed. Sallivus.
Комментариев нет:
Отправить комментарий