суббота, 28 ноября 2015 г.

Õpikute analüüs


Mina võtsin võrdlemiseks esimese, teise ja kolmanda klassi õpikud Avita ja Koolibri kirjastustest.
Vaatasin läbi mida õpikud sisaldavad, kuidas minu arvates nad lastele sobivad ja kuivõrd sisaldavad teadmisi vastavalt riikliku õppekavale.
1 klass
Avita õpik. Huvitav, et on eraldi välja toodud sisukord, ja on leheküljed õpetajale, mis seletavad natuke laiem mis mõttega olid mingid fotod, mängud või ülesanded õpiku sisse pannud ja kuidas neid kasutada. Üldse õpik ei ole nii värviline nagu enamasti õpikutest on algkoolides praegu ja alguses tundib, et värvi on puudu. Samal ajal näed ka kohe selles võimalusi ise täiendada ja värvida kõiki, mis esimese klassi lapse jaoks on oluline. Seal, kus on vaja värvi, see on lisatud, nii et selline formaat minu arvates on ka väga sobilik. Õpikus on võetud kõik teemad mis peavad sees olema riikliku õppekava järgi, kuid neid saaba ka täiendada. Mina arvan, et teemade järjekord võib olla ei ole kõige parem. Näiteks kõik tähtpäevad on võetud ühe teemaga aasta lõpus, mitte aga ei ole terve aasta jooksul õigel ajal käsitletud ( mis praeguse lõimimise kontekstis on mugavam ja loogilisem teha). Õpik on tehtud tööramatu formaadis ja annab lastele võimalust ise tegitseda, kirjutada, värvuda, täiendada. Juurde mõelda mängud ja arutelud oleks väga hea, sest õpikus on küll palju ülesandeid isetegemiseks, vaid aktiivseks tegemiseks midagi väga ei ole.
Koolibri õpik. Õpik on suures formadis, värviline ja hästi lihtne ning ka kerge! Arvan, et teemade järjekord on võib olla natuke loogilisem, kui avita õpikus, samal ajal ei ole näiteks üht teemat õppekavast. Mule ei meeldi, et õpiku leheküljed on tehtud läikivast materjalist. See ei ole mugav kasutamiseks ja kirjutamisega seal võivad ka probleemid olla. Siis õpikust leidsin ka ülesandeid, mis panevad õpilasi tegutseda aktiivsem.
Mõlemad õpikud on hästi vanad ja näiteks raha teemas Eestis räägitakse veel kroonidest. Õpikud ei ole tehtud uue õppekava järgi, kuid tundub,et varem ja nüüd teemad on suhtuliselt sarnased.

2 klass.  Siin on võrdlemiseks kaks erinevat koolibri õpikut ja üks avita.
Avita. Õpik on juba jagatud peatükkidele, mille all on alltükkid. Mulle meeldib, et õpikus on tegelased, kes lapsega on terve aasta jooksul õpivad.  Mina ütleks, et õpik on hästi lõimimiseks sobilik, sest seal on juba sees olemas isegu jutud ja joonistamisülesanded. Teemad on võetud riikliku õppekava vastavalt. Puudu minu arvates ülesandeid, mis annaksid võimalust olla aktiivsem tunnis (nad on, vaid neid on vähe). Mulle meeldib õpiku formaat, ei ole liiga väike ega suur.
Koolibri IN. Tehtud materjalist, millel on halb kirjutada, saab mustaks teha tööd. Mina arvan, et õpik hästi sobib lastele. Kõik teemad on võetud loogilises järjekorras, riikliku õppekava vastavalt.Ma ei leidnud ainult raha teemat. Arvan, et tööramat on tehtud väga mugavalt õpilaste jaoks, ei ole pikkaid õpetavaid tekste, vaid on palju just ülesandeid, kus nad võivad teema ise koguda ja selle peale mõelda. Õpik on suhteliuselt uus. Tundub, et õpik on väike, kuid tegelikult kõik mahub sisse. Mulle meeldib õpikku formaat isegi tohkem, kui avita oma. See on väike aga mahukas ja on ka väga kerge. Huvitav ka, et õpiku lõppus on lisad, kust saab leida erinevaid tegevusi tunniks.
Koolibri mina ja maailm. Loogiline järjekord. Sobilikud teemad. Jälle tööramat. Hästi värvilik ja lastele sobilik. Arvan, et suur formaat ei ole kõige mugavam. Vana õpik.

3 klass. 3 õpikud ja töövihikud võrdlemiseks.
Avita. Eraldi on õpik ja töövihik. Nad koos on hästi raske kaaluga komplekt. Teemad on loogilisem järjekorras, vastavad õppekavale. Töövihik on seotud õpikuda. Teema selletused on kirjutadus lihtsas keeles ja selgelt. Õpiku alguses on näidatud ka rollimängude märk, kuid edaspidi õpikus ma seda leidsin vaid ühes kohas. Õpikus on olemas ka mängud. Neid on suhteliselt vähe.
Koolibri. IN õpik ja töövihik. Mulle meeldib kuidas õpik on tehtud. Tekstid ei ole nii suured, palju toetavaid pilte ja skeeme. Kuna õpik on uuem, siis teemad ka sobilikumad, kui teistlel õpikutel. Töövihik hästi toetav õpikule. Õpik pakkub ka võimalusi töötamiset üksi, rühmas ja aktiivsemaks tegevuseks.
Koolibri Mina ja maailm õpik ja töövihik. Natuke imilik on, et õpik ka töövihik on erinevades formadides. Õpik on hästi kokku pandud aga sellepärast, et tegu on vana õpikuga, teemade sisu ei ole väga kaasaegne.


Üldiselt arvan, et meil on head ja sobilikud õpikud inimeõpetuse õppimiseks, mis on tehtud õppekava järgi ja on hästi sobilikud lastele ja neid saab vabalt tundides kasutada. Mulle isiklikult rohkem meeldisid Koliibri õpikud IN. Nad on tehtud uue õppekava järgi ja seal, minu arvates on loogilisem teemade järjekord ja mugavam formaat. Need õpikud pakuvad ka palju arutelusd, gruppitööd ja aktiivtegevusi. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий